Φθάσαμε και φέτος στα πρόθυρα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Γι’ αυτό και η Εκκλησία μας, απευθύνει σ’ όλους μας «εγερτήριο σάλπισμα» με τα λόγια του αποστολικού αναγνώσματος. Ξυπνήστε άνθρωποι! Ξυπνήστε Χριστιανοί… Η νύχτα της παρούσης ζωής έχει προχωρήσει. Πετάξτε από πάνω σας τα σκοτεινά έργα της αμαρτίας και ντυθείτε τα φωτεινά έργα της αρετής.
Αξίζει να προσέξουμε και να μελετήσουμε την προτροπή αυτή του Αποστόλου μας. Και πρώτα-πρώτα να αποδοκιμάσουμε, να μισήσουμε και να κόψουμε κάθε σχέση με τα έργα του σκότους.
Η νύχτα με τα έργα του σκότους
Τα έργα της αμαρτίας γίνονται συνήθως μέσα στο σκοτάδι της νύχτας. Οι κλεψιές, οι ανήθικες πράξεις, τα εγκλήματα πραγματοποιούνται πιο εύκολα και είναι αθέατα κάτω από τα πέπλα της νύχτας. Είναι χαρακτηριστικό, ότι στα περισσότερα νυχτερινά κέντρα, έχουν μικρά φωτάκια ή σβήνουν κι αυτά… Με τον τρόπο αυτό δείχνουν, ότι όσα γίνονται εκεί μέσα είναι «ἔργα τοῦ σκότους», γιατί είναι αποτέλεσμα του σκοτισμού του νου, από την άγνοια και την πλάνη και γιατί οδηγούν τον άνθρωπο στο αιώνιο σκοτάδι. Στην αποστολική περικοπή ο απόστολος Παύλος τονίζει, ότι οφείλουμε εμείς οι Χριστιανοί να ζούμε με ευπρέπεια και σεμνότητα. Όχι με αμαρτωλά φαγοπότια και μεθύσια. Ούτε με πράξεις αισχρές και εξευτελιστικές.
Ο Θεός δεν εμποδίζει να απολαμβάνουμε τα υλικά αγαθά, το καλό φαγητό ή να κάνουμε χρήση του οίνου. Αντίθετα όταν κάνουμε αρτοκλασία ζητούμε από τον Κύριο να ευλογήσει «τὸν σῖτον, τὸν οἶνον καὶ τὸ ἔλαιον». Όταν όμως κάνει κανείς κατάχρηση της τροφής, πέφτει στη γαστριμαργία, που είναι θανάσιμο αμάρτημα και καταστρέφει την υγεία του. Όπως κι εκείνος που γίνεται αλκοολικός πίνοντας πολύ κρασί και μεθώντας, καταστρέφει και τον εαυτό του και την οικογένειά του.
«Ἔργα τοῦ σκότους» είναι η ασύδοτη και ακόλαστη ζωή, οι φιλονικίες, οι ζηλοφθονίες και όλα τα πάθη της αμαρτίας που δηλητηριάζουν την καρδιά και είναι ασυμβίβαστα με την ιδιότητά μας ως Χριστιανών.
Ντυθείτε την πανοπλία
Δεν φθάνει όμως να αποφεύγουμε μόνο τα σκοτεινά έργα. Χρειάζεται να αναλάβουμε και να ντυθούμε τα πνευματικά «ὅπλα τοῦ φωτός». Όπως ο στρατιώτης οπλίζεται με τα όπλα του, όταν πάει στον πόλεμο, έτσι κι ο Χριστιανός, στρατιώτης του Χριστού, ενδύεται τα όπλα του φωτός «τὴν πανοπλία τοῦ Θεοῦ», που του χαρίζει ο Κύριος. Με τον οπλισμό αυτό μπορεί να πολεμήσει και να νικήσει τα τεχνάσματα του Διαβόλου.
Στην πανοπλία αυτή, αναφέρει ο έμπειρος στρατηγός «τοῦ καλοῦ ἀγῶνος» ο Παύλος, πρώτα πρώτα τη ζώνη της ΑΛΗΘΕΙΑΣ. Η ζώνη είναι απαραίτητη για να μπορεί ο στρατιώτης να κινείται άνετα. Οι «εύζωνες», έχουν καλά σφιγμένη τη μέση τους, για να κάνουν τις ασκήσεις τους. Έτσι και οι Χριστιανοί εύζωνες έχουν τη ζώνη της αλήθειας. Και η αλήθεια έχει μεγάλη δύναμη στον πνευματικό πόλεμο. Έπειτα είναι ο ΘΩΡΑΚΑΣ. Αμυντικό όπλο, που καλύπτει το στήθος, την καρδιά του μαχητή. Για το Χριστιανό οπλίτη θώρακας είναι η δικαιοσύνη.
Για να προφυλάσσεται ο Χριστιανός από τα φαρμακερά βέλη του πονηρού έχει και «τὸν θυρεὸν τῆς πίστεως», την ΑΣΠΙΔΑ. Και στο κεφάλι φοράει την «περικεφαλαία τοῦ σωτηρίου». Την ελπίδα της σωτηρίας που προφυλάσσει τη σκέψη από τους κακούς λογισμούς.
Εκτός από αυτά τα όπλα, έχουμε κι άλλα τρία: Τα υποδήματα τα πνευματικά, την προθυμία και τον πόθο για την ιεραποστολή. «Τὴν μάχαιρα τοῦ Πνεύματος» που είναι ο λόγος του Θεού. Και την προσευχή που μας συνδέει με την πηγή της δυνάμεως, τον Παντοδύναμο Κύριο. Ο,τι δεν μπορούμε να το πετύχουμε με άλλα μέσα, το πετυχαίνουμε με την προσευχή.
Στα όπλα λοιπόν! Ας πάρουμε διαζύγιο με τα έργα του σκότους και ας ντυθούμε την πανοπλία του Θεού, για να νικήσουμε στον ιερό και άγιο αγώνα μας.
Πηγή: Περιοδικό “Ζωή”, τεύχος Φεβρουαρίου 2023