Ἡ πρόσφατη κινηματογραφικὴ ταινία μὲ θέμα τὴ φιλόσοφο Ὑπατία καὶ τὴν ἀποτρόπαια δολοφονία της στὴν Ἀλεξάνδρεια (Agora, παραγωγὴ 2009 καὶ ἔναρξη προβολῆς στὴν Ἑλλάδα 28 Ἰανουαρίου 2010, ταινία τοῦ Alejandro Amenábar μὲ μία ἐξαιρετικὴ Rachel Weisz στὸν πρωταγωνιστικὸ ρόλο) γέννησε σὲ πολλοὺς πολλὰ καὶ καίρια ἐρωτήματα: Ποιὰ εἶναι αὐτὴ ἡ Ὑπατία; Τί εἶναι πάλι αὐτὴ ἡ νέα ἐπίθεση ἐνάντια στὴν Ἐκκλησία; – νέα ἐπίθεση, καθὼς φαίνεται σὲ πολλούς, ἀλλὰ βεβαίως κινούμενη φανερὰ πάνω στὸ παλαιό, δοκιμασμένο μοτίβο: τὸ μοτίβο τοῦ γκρεμίσματος τῶν μύθων τοῦ χριστιανισμοῦ, τὸ μοτίβο τῆς ἀποκάλυψης τῆς ἐπιμελῶς κρυμμένης γιὰ πολλοὺς αἰῶνες ἀλήθειας…
Ἡ κατηγορία
Ἡ ἄνανδρη δολοφονία τῆς φιλοσόφου καὶ μαθηματικοῦ ῾Υπατίας τὸν Μάρτιο τοῦ 415 μ.Χ. στὴν ᾿Αλεξάνδρεια τῆς Αἰγύπτου, μιὰ δολοφονία στὴν ὁποία πολλοὶ δὲν διστάζουν νὰ ἐμπλέξουν ἀκόμη καὶ τὸν πατριάρχη Ἀλεξανδρείας Κύριλλο, ποὺ στὴν καλύτερη περίπτωση ἐμφανίζεται ὡς ὁ ἠθικὸς αὐτουργὸς τῆς δολοφονίας, ἔχει ἀποτελέσει σὲ πάρα πολλὲς περιπτώσεις, ὅπως θὰ βροῦμε τὴν εὐκαιρία νὰ δοῦμε στὴ συνέχεια, κεντρικὸ σημεῖο στὸ κατηγορητήριο κατὰ τοῦ χριστιανισμοῦ.
῍Αν θέλουμε νὰ εἴμαστε ἀπολύτως εἰλικρινεῖς, ὀφείλουμε νὰ παραδεχθοῦμε ὅτι ἔχουμε μπροστά μας μία κατηγορία ἀπὸ αὐτὲς πού, ἂν μή τι ἄλλο, πετυχαίνουν νὰ κερδίζουν τὶς ἐντυπώσεις: Μία δολοφονία εἶναι οὕτως ἢ ἄλλως ἐξ ὁρισμοῦ τὸ βαρύτερο τῶν ἐγκλημάτων· καὶ τὸ χειρότερο, ἡ δολοφονία περιγράφεται ὡς ἰδιαίτερα ἀποτρόπαιη καὶ εἰδεχθής· καὶ σὰν νὰ μὴν ἔφθαναν τὰ παραπάνω, δὲν πρόκειται ἐδῶ γιὰ δολοφονία ἑνὸς ὁποιουδήποτε ἀνθρώπου, ἀλλὰ γιὰ δολοφονία φιλοσόφου· καὶ ὄχι ἁπλῶς φιλοσόφου, ἀλλὰ γυναίκας φιλοσόφου· ἂν μάλιστα ἀναλογισθοῦμε πόσο δύσκολο ἦταν γιὰ μιὰ γυναῖκα νὰ γίνει ξακουστὴ ὡς φιλόσοφος καὶ ἐπιστήμων σὲ μιὰ ἐποχὴ ποὺ δὲν εὐνοοῦσε καθόλου τὴ διάκριση τῶν γυναικῶν, τότε ἀντιλαμβανόμαστε ὅτι ἡ ῾Υπατία δὲν ἦταν ἁπλῶς ἕνα ἀθῶο θῦμα, ἀλλὰ δίχως ἄλλο καὶ μία σπουδαία προσωπικότητα, ἡ ὁποία γιὰ εὐνόητους λόγους ἀσκεῖ ἰδιαίτερη γοητεία σὲ πολλοὺς σήμερα (εἶναι χαρακτηριστικὸ ὅτι ἡ Margaret Alic, σὲ ἕνα πολὺ γνωστὸ σύγγραμμά της μὲ τὸν χαρακτηριστικὸ τίτλο Ἡ κληρονομιὰ τῆς Ὑπατίας. Ἡ ἱστορία γυναικῶν στὴν ἐπιστήμη ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα μέχρι καὶ τὸν δέκατο ἔνατο αἰῶνα,1 περιγράφει τὴν Ὑπατία ὡς «τὴν πιὸ ξακουστὴ γυναῖκα ἐπιστήμονα πρὶν τὴ Marie Curie»2). ῞Ολα τὰ παραπάνω ἐμφανίζουν τὴν Ὑπατία ὡς μάρτυρα, καὶ βεβαίως ὁδηγοῦν σὲ μιὰ ἀπερίφραστη καταδίκη τοῦ ἀποτρόπαιου ἐγκλήματος, ἀλλὰ καὶ σὲ μιὰ δίκαιη ἀγανάκτηση ἐνάντια στοὺς ἄνανδρους δολοφόνους.
῾Η κατηγορία φαίνεται νὰ πετυχαίνει τὸν στόχο της: ῾Ο χριστιανισμὸς ἐμφανίζεται νὰ μὴν ἔχει ἐπικρατήσει ἁπλῶς καὶ μόνο χάριν στὸν σκοταδισμὸ ποὺ ἔσβησε τὸ φῶς τῆς ἑλληνικῆς φιλοσοφίας, νὰ μὴν ἔχει στηριχθεῖ ἁπλῶς καὶ μόνο πάνω στὶς στάχτες τῶν καμμένων συγγραμμάτων, στὰ ἐρείπια τῶν ἀρχαίων ναῶν καὶ στὰ σπασμένα μέλη τῶν ἀρχαίων ἀγαλμάτων, ἀλλὰ καὶ νὰ ἔχει πατήσει κυριολεκτικὰ ἐπὶ πτωμάτων, καὶ μάλιστα ἐπὶ πτωμάτων ἀθώων. Καὶ βέβαια, ἂν οἱ χριστιανοὶ δὲν δίστασαν νὰ δολοφονήσουν μὲ εἰδεχθῆ τρόπο μία γυναῖκα φιλόσοφο, τότε δὲν φαίνεται νὰ ὑπάρχει ἔγκλημα ποὺ νὰ μὴν ἦσαν ἱκανοὶ νὰ διαπράξουν.
Ὁ ἀντικειμενικὸς καὶ ἀπροκατάληπτος μελετητής, ὡστόσο, δὲν θὰ δυσκολευθεῖ νὰ διαπιστώσει ὅτι ὅλα τὰ παραπάνω δὲν εἶναι τίποτε περισσότερο ἀπὸ ἕναν ἐπιμελῶς καλλιεργημένο μῦθο. Μολονότι οἱ πηγὲς στὶς ὁποῖες γίνεται μνεία τῆς Ὑπατίας καὶ τῆς δολοφονίας της εἶναι μᾶλλον πενιχρές, ἡ παρουσία τῆς Ὑπατίας στὰ ἔργα νεωτέρων συγγραφέων, ἰδιαίτερα ἀπὸ τὸν Διαφωτισμὸ καὶ ἑξῆς, εἶναι πραγματικὰ ἐντυπωσιακή.3 Ἂν παρακολουθήσει κανεὶς τὴ σχετικὴ βιβλιογραφία, δὲν θὰ δυσκολευθεῖ νὰ διαπιστώσει ὅτι ὁ μῦθος τῆς Ὑπατίας γεννήθηκε εὐθὺς ἐξ ἀρχῆς στὸ πλαίσιο τῆς ἐπιθέσεως ἐνάντια στὸν χριστιανισμό, καὶ ὅτι πολλὰ ἐπιμέρους στοιχεῖα τοῦ μύθου τῆς Ὑπατίας ἐξηγοῦνται εὔκολα ἀπὸ τὰ διαφορετικὰ κίνητρα καὶ τοὺς διαφορετικοὺς σκοποὺς τῶν ἑκάστοτε ἐπικριτῶν τοῦ χριστιανισμοῦ.
Ἡ Ὑπατία τοῦ προτεσταντισμοῦ
Δὲν εἶναι τυχαῖο ὅτι ἡ Ὑπατία πρωτοεμφανίσθηκε στὴ νεώτερη γραμματεία τὸ πρῶτο τέταρτο τοῦ 18ου αἰῶνα, καὶ συγκεκριμένα τὸ 1720, σὲ σύγγραμμα τοῦ Ἰρλανδοῦ διανοητῆ John Toland (1670-1722). Ὁ Toland ὑπῆρξε ἕνας πρώιμος διανοητὴς τοῦ ἐπονομαζόμενου Αἰῶνα τῶν Φώτων. Ἀνατράφηκε ὡς καθολικός, στὴν πορεία ὅμως προσχώρησε στὸν προτεσταντισμό, καὶ οἱ φιλοσοφικές του ἀναζητήσεις τὸν ὁδήγησαν στὸν ντεϊσμό.
Ὁ μακροσκελέστατος τίτλος τοῦ βιβλίου τοῦ Toland ἀποκαλύπτει ἀφ’ ἑαυτοῦ τὶς προθέσεις τοῦ συγγραφέα: Ὑπατία, ἢ Ἡ ἱστορία μιᾶς ἐξαιρετικὰ ὄμορφης, ἐξαιρετικὰ ἐνάρετης, ἐξαιρετικὰ μορφωμένης καὶ ἀπὸ κάθε ἄποψη ὁλοκληρωμένης Κυρίας· ἡ ὁποία κομματιάσθηκε ἀπὸ τὸν κλῆρο τῆς Ἀλεξανδρείας, γιὰ νὰ ἱκανοποιηθεῖ ἡ ἔπαρση, ὁ φθόνος καὶ ἡ ἀγριότητα τοῦ ἀρχιεπισκόπου, ὁ ὁποῖος κοινῶς ἀλλὰ ἀναξίως ἐπονομάζεται «ἅγιος» Κύριλλος (Hypatia, or the history of a most beautiful, most virtuous, most learned, and every–way accomplished Lady, who was torn to pieces by the Clergy of Alexandries, to gratify the pride, emulation, and cruelty of their Archbishop, commonly but undeservedly styled, St. Cyril).
Τὸ σύντομο σύγγραμμα τοῦ Toland διέπεται ἀπὸ ἕναν τυπικὸ προτεσταντικὸ ἀντικληρικαλισμό. Ὁ Toland βρῆκε στὴν ἱστορία τῆς Ὑπατίας μία πρώτης τάξεως εὐκαιρία νὰ πλήξει τὸ κῦρος τῆς Καθολικῆς Ἐκκλησίας καὶ τοῦ κλήρου, ποὺ ἔβλεπε ὡς ὑπεύθυνους γιὰ τὴν ἀπάνθρωπη δολοφονία τῆς φιλοσόφου.
Ἡ Ὑπατία τοῦ Διαφωτισμοῦ
Ὁ 18ος αἰώνας σηματοδοτεῖ τὴ γένεση τοῦ μύθου τῆς Ὑπατίας, ὁ ὁποῖος ὅμως πολὺ γρήγορα πῆρε διαφορετικὴ τροπὴ ἀπὸ αὐτὴ ποὺ ἐπιθυμοῦσε ὁ Toland. Ἂς μὴ λησμονοῦμε ὅτι ὁ 18ος αἰώνας εἶναι ὁ αἰώνας τοῦ Διαφωτισμοῦ, ὁ ἐπονομαζόμενος «Αἰώνας τῶν Φώτων», ὁ ὁποῖος ἐξῆρε τὸν ὀρθὸ λόγο καὶ σὲ ἀρκετὲς περιπτώσεις δὲν δίστασε νὰ ἔλθει σὲ ἀνοικτὴ σύγκρουση μὲ τὸν χριστιανισμό.
Σὲ αὐτὸ ἀκριβῶς τὸ πλαίσιο, ὁ ἐκ τῶν ἡγετῶν τοῦ Διαφωτισμοῦ Βολταῖρος (1694-1778) εἶδε στὸ πρόσωπο τῆς Ὑπατίας τὸ σύμβολο τῆς ἀντίστασης τοῦ ὀρθοῦ λόγου ἐνάντια στὴ θύελλα τοῦ χριστιανικοῦ δογματισμοῦ καὶ σκοταδισμοῦ. Κατὰ τὸν Βολταῖρο, ὁ φόνος τῆς Ὑπατίας ἦταν «μία κτηνώδης δολοφονία ποὺ διεπράχθη ἀπὸ τὰ χειροτονημένα χέρια τοῦ Κυρίλλου, μὲ μιὰ φανατικὴ συμμορία ἀπὸ πίσω τους» (στὴν καλύτερη περίπτωση, ὁ Κύριλλος ἐμφανίζεται ὡς ὁ ἠθικὸς αὐτουργὸς τῆς δολοφονίας τῆς Ὑπατίας, ὁ ὁποῖος «ἐξαπέλυσε ἐναντίον της τὸν χριστιανικὸ ὄχλο»). Ὁ Βολταῖρος ἐμφανίζει τὴν Ὑπατία νὰ πέφτει δολοφονημένη, ἐπειδὴ πίστευε στοὺς θεοὺς τῶν Ἑλλήνων, στοὺς νόμους τῆς λογικῆς φύσεως καὶ στὶς ἱκανότητες τοῦ ἐλεύθερου ἀπὸ δογματισμοὺς ἀνθρώπινου νοῦ.4
Ὁ περίφημος Ἄγγλος ἱστορικὸς τοῦ 18ου αἰῶνα Edward Gibbon (1737-1794), βαθύτατα ἐπηρεασμένος ἀπὸ τὶς ἀρχὲς τοῦ Διαφωτισμοῦ, κινεῖται καὶ αὐτὸς στὸ ἴδιο ἀκριβῶς πλαίσιο, γράφοντας χαρακτηριστικὰ ὅτι ὁ Κύριλλος «προκάλεσε ἢ ἀποδέχθηκε τὴ θυσία μιᾶς παρθένου, ἡ ὁποία δίδασκε τὴ θρησκεία τῶν Ἑλλήνων».5 Ὅπως σχολιάζει ἡ Maria Dzielska, αὐτὴ ἡ παρουσίαση τῆς δολοφονίας τῆς Ὑπατίας ταίριαζε τέλεια μὲ τὴ θεωρία τοῦ Gibbon ὅτι ἡ ἐμφάνιση καὶ ἐξάπλωση τοῦ χριστιανισμοῦ ὑπῆρξε ὁ ἀποφασιστικὸς παράγοντας ποὺ ἐπέφερε τὴν πτώση τοῦ ἀρχαίου πολιτισμοῦ. Μέσα ἀπὸ τὴ δολοφονία τῆς Ὑπατίας, ὁ Gibbon δείχνει τὴ διαφορὰ ἀνάμεσα στὸν παλαιὸ καὶ τὸν νέο κόσμο: ἀφ’ ἑνὸς ἡ Ὑπατία ὡς ἐκπρόσωπος τοῦ λόγου καὶ τοῦ πνευματικοῦ πολιτισμοῦ, ἀφ’ ἑτέρου ὁ Κύριλλος καὶ ὁ χριστιανισμὸς ὡς ἐκπρόσωποι τοῦ δογματισμοῦ καὶ μιᾶς ἀχαλίνωτης βαρβαρότητας.6
Ἡ Ὑπατία τῆς ρομαντικῆς λογοτεχνίας
Δὲν θὰ ἦταν ἄστοχο νὰ ποῦμε ὅτι ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ Διαφωτισμοῦ καὶ ἑξῆς ἡ Ὑπατία σχεδὸν ἔπαυσε νὰ ἀντιμετωπίζεται ὡς ἱστορικὴ προσωπικότητα, καὶ ἔγινε σύμβολο. Ἔκτοτε, ὁ μῦθος τῆς Ὑπατίας διαμορφώθηκε χωρὶς πολλὴ προσοχή –κάποτε μάλιστα καὶ μὲ ὠμὴ περιφρόνηση– πρὸς τὴν ἱστορικὴ ἀλήθεια, καὶ ἔφθασε στὸ ἀποκορύφωμά του στὰ μέσα τοῦ 19ου αἰῶνα. Τὸ παράδοξο μάλιστα εἶναι ὅτι δὲν ἔφθασε στὸ ἀποκορύφωμά του χάρις στοὺς ἱστορικοὺς ἢ τοὺς φιλοσόφους, ἀλλὰ χάρις στούς… λογοτέχνες!
Ὁ Γάλλος ποιητὴς Leconte de Lisle (Charles Marie René Leconte de Lisle, 1818-1894), ὁ ἡγέτης τοῦ κινήματος τῶν Παρνασσιστῶν, ἔχει συγγράψει δύο ποιήματα μὲ τὸν τίτλο «Ὑπατία», ἕνα τὸ 1847 καὶ ἕνα τὸ 1874. Τὸ δεύτερο μᾶς δίνει μία κατάδηλα ἀντιχριστιανικὴ προσέγγιση τοῦ θανάτου τῆς Ὑπατίας:
«Ὁ ἄθλιος Γαλιλαῖος σὲ κτύπησε καὶ σὲ καταράσθηκε.
Ἀλλὰ πέφτοντας ἔγινες ἀκόμη μεγαλύτερη! Καὶ τώρα, ἀλοίμονο!
Τὸ πνεῦμα τοῦ Πλάτωνος καὶ τὸ σῶμα τῆς Ἀφροδίτης
ἔχουν ἀποσυρθεῖ γιὰ πάντα στοὺς καθάριους οὐρανοὺς τῆς Ἑλλάδος!».7
Τὸ ποίημα αὐτὸ τοῦ Leconte de Lisle σημάδευσε τὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο οἱ κατοπινὲς γενιὲς ἔβλεπαν τὴν Ὑπατία: στὰ μάτια ὅλων, ἡ Ὑπατία ἦταν «τὸ πνεῦμα τοῦ Πλάτωνος καὶ τὸ σῶμα τῆς Ἀφροδίτης» (“le souffle de Platon et le corps d’Aphrodite”), ὅπως τὴν εἶχε θελήσει ὁ Leconte de Lisle.
Ὁ Leconte de Lisle εἶναι συγγραφέας καὶ ἑνὸς σύντομου δραματικοῦ ἔργου μὲ τὸν τίτλο «Ὑπατία καὶ Κύριλλος».8 Σὲ αὐτὸ ἡ φιλόσοφος Ὑπατία φέρεται νὰ στέκεται ἐνώπιον ἑνὸς στενοκέφαλου καὶ φανατισμένου Κυρίλλου, ὁ ὁποῖος τῆς ἐπιτίθεται ἀναγέλλοντας θριαμβευτικὰ ὅτι «οἱ θεοί σου ἔχουν γίνει σκόνη στὰ πόδια τοῦ νικητῆ Χριστοῦ», προκαλώντας ἔτσι μία γεμάτη ζέση καὶ φλόγα ψυχῆς διακήρυξη πίστεως ἐκ μέρους τῆς Ὑπατίας:
«Κάνεις λάθος, Κύριλλε. Ζοῦν στὴν καρδιά μου. Ὄχι ὅπως τοὺς βλέπεις ἐσύ – ἐνδεδυμένοι ἐφήμερες μορφές, ὑποκείμενοι σὲ ἀνθρώπινα πάθη ἀκόμη καὶ στοὺς οὐρανούς, λατρευόμενοι ἀπὸ τὸν ὄχλο καὶ ἄξιοι χλεύης· ἀλλὰ ὅπως τοὺς ἔχουν δεῖ οἱ ὑψηλοὶ νόες στὴν ἔναστρη καὶ αἰώνια ἀπεραντοσύνη: ὡς δυνάμεις τοῦ σύμπαντος, ἐσωτερικὲς ἀρετές, ἁρμονικὴ ἕνωση γῆς καὶ οὐρανοῦ ποὺ εὐφραίνει τὸν νοῦ καὶ τὸ αὐτὶ καὶ τὸ μάτι, ποὺ προσφέρει ἕνα ἐφικτὸ ἰδεῶδες σὲ ὅλους τοὺς σοφοὺς ἀνθρώπους καὶ ἕνα ὁρατὸ μεγαλεῖο στὴν ὀμορφιὰ τῆς ψυχῆς. Τέτοιοι εἶναι οἱ θεοί μου!».
Μεγάλη συμβολὴ στὴν ἑδραίωση τοῦ μύθου τῆς Ὑπατίας ἄσκησε ὁ Ἄγγλος μυθιστοριογράφος, κληρικὸς καὶ ἱστορικὸς Charles Kingsley (1819-1875), ὁ ὁποῖος μπορεῖ μὲν νὰ μὴν συγκαταλέγεται σήμερα στοὺς κορυφαίους τῆς λογοτεχνίας, ἀλλὰ πάντως ἦταν ἐξαιρετικὰ δημοφιλὴς τὴν ἐποχή του. Ὁ Kingsley συνέγραψε τὸ 1853 ἕνα ἐκτενέστατο ἱστορικὸ μυθιστόρημα μὲ πρωταγωνίστρια τὴν Ὑπατία, τιτλοφορούμενο Hypatia or New foes with an old face.9 Γιὰ νὰ ἀντιληφθοῦμε πλήρως τὴ σημασία τοῦ μυθιστορήματος τοῦ Kingsley, πρέπει νὰ κατανοήσουμε ὅτι ὁ 19ος αἰώνας ἦταν μιὰ ἐποχὴ κατὰ τὴν ὁποία οἱ εὐρύτερες λαϊκὲς μᾶζες γνώριζαν τὸ ἱστορικὸ παρελθὸν μέσα ἀπὸ τὰ ἱστορικὰ μυθιστορήματα – ὅπως ἀκριβῶς σήμερα, κατὰ τὸ ἀνάλογον, τὸ γνωρίζουν μέσα ἀπὸ τὶς κινηματογραφικὲς παραγωγές. Τὸ βιβλίο λοιπὸν τοῦ Kingsley μεταφράσθηκε σὲ πολλὲς εὐρωπαϊκὲς γλῶσσες, καὶ μέσα ἀπὸ αὐτὸ ἄπειροι ἀναγνῶστες γνώρισαν καὶ ἀγάπησαν μία Ὑπατία ἡ ὁποία, ὑπεραγωνιζόμενη τοῦ κόσμου τῶν ἑλληνικῶν ἀξιῶν, σφαγιάσθηκε βάρβαρα σὲ ἡλικία εἴκοσι πέντε ἐτῶν, στὸ ἄνθος τῆς ὀμορφιᾶς της, ἀπὸ ἕνα φανατισμένο καὶ βάρβαρο χριστιανικὸ ὄχλο.
Μὲ ἀνάλογο τρόπο εἶδε καὶ προέβαλε τὴν Ὑπατία καὶ ὁ Γάλλος μυθιστοριογράφος καὶ πολιτικὸς Maurice Barrès (1862-1923), ὁ ὁποῖος, ἂς μὴν τὸ λησμονοῦμε, θεωρεῖται ὡς ἕνας ἀπὸ τοὺς θεωρητικοὺς τοῦ φασισμοῦ. Ὁ Barrès συμπεριέλαβε μία σύντομη ἱστορία ἀφιερωμένη στὴν Ὑπατία ὑπὸ τὸν τίτλο «Ἡ δολοφονημένη παρθένος» (“La vierge assassinée”) στὴ συλλογή του Sous l’oeil des barbares τοῦ 1888.10 Πρωταγωνιστὲς τῆς ἱστορίας εἶναι δύο νεαροὶ Ἕλληνες τῆς Ἀλεξανδρείας, ὁ Λούκιος καὶ ἡ γοητευτικὴ Ἀμαρυλλίς, οἱ ὁποῖοι βλέπουν μὲ θλίψη γύρω τους τὸν κλασικὸ πολιτισμὸ νὰ ἔχει σωριασθεῖ σὲ ἐρείπια ἀπὸ τὴ λαίλαπα τοῦ χριστιανισμοῦ καὶ τῶν βάρβαρων ὀπαδῶν του, καὶ θυμοῦνται τὴν ἐποχὴ ποὺ ὁ αὐτοκράτορας Ἰουλιανὸς φονεύθηκε ἀπὸ τὸ χέρι χριστιανοῦ, ἐνῷ προσπαθοῦσε νὰ ὑπερασπισθεῖ τὰ ἱερὰ μνημεῖα τοῦ παρελθόντος. Οἱ δύο νέοι κατευθύνονται στὸ Σαραπεῖο, ὅπου συνήθως διδάσκει ἡ Ὑπατία (ἡ ὁποία μετονομάζεται ἀπὸ τὸν Barrès σέ «Ἀθηνᾶ»). Παράλληλα ὅμως συρρέει στὸ Σαραπεῖο καὶ ὁ ὄχλος τῶν χριστιανῶν, ὁ ὁποῖος ζητάει ἐπιτακτικὰ τὸν θάνατο τῆς «Ἀθηνᾶς», τοῦ συμβόλου τοῦ παγανισμοῦ στὴν Ἀλεξάνδρεια. Ἡ «Ἀθηνᾶ» ἐξακολουθεῖ νὰ διδάσκει ἀτάραχη, γοητεύοντας μὲ τὸν λόγο της ἀκόμη καὶ μερικοὺς ἀπὸ τοὺς χριστιανούς, ὅμως οἱ πιὸ φανατισμένοι ἀπὸ αὐτοὺς κινοῦνται ἤδη ἀπειλητικὰ ἐναντίον της. Ὁ Λούκιος, ἡ Ἀμαρυλλὶς καὶ ἄλλοι Ἕλληνες προσπαθοῦν νὰ τὴν ἀπομακρύνουν ἀπὸ τὸ Σαραπεῖο, ἐκείνη ὅμως ἀρνεῖται νὰ ἐγκαταλείψει τὸν ναό, τὴ βιβλιοθήκη καὶ τὰ ἀγάλματα τῶν προγόνων της, σκεπάζει τὸ πρόσωπό της μὲ ἕνα πέπλο καὶ παραδίδεται στὸν φανατισμένο ὄχλο, ὁ ὁποῖος κυριολεκτικὰ τὴν κομματιάζει. Τὸ μαρτύριο αὐτὸ τῆς «τελευταίας τῶν Ἑλλήνων» ἀποτελεῖ κατὰ τὸν Barrès τὴν ἀφετηρία τῆς ἀποθέωσης καὶ τοῦ ἄσβεστου θρύλου της.
Ἂν κάποιος ἐπιθυμοῦσε νὰ ἐξαντλήσει τὴ λογοτεχνικὴ ἐπεξεργασία τοῦ θρύλου τῆς Ὑπατίας, θὰ διαπίστωνε ἔκπληκτος ὅτι ἀπὸ τὸν Διαφωτισμὸ καὶ ἐντεῦθεν ἡ Ὑπατία σχεδὸν ποτὲ δὲν ἔπαυσε νὰ φιγουράρει ὡς ἡρωίδα λογοτεχνικῶν ἔργων. Εἶναι χαρακτηριστικὸ ὅτι μέσα σὲ μία περίπου δεκαετία στὸ δεύτερο ἥμισυ τοῦ εἰκοστοῦ αἰῶνα κυκλοφόρησαν πέντε λογοτεχνικὰ ἔργα μὲ βασικὴ ἡρωίδα τὴν Ὑπατία: δύο δραματικὰ ἔργα στὴν ἰταλικὴ ἀπὸ τὸν Mario Luzi τὸ 1978,11 δύο μυθιστορήματα στὴ γαλλικὴ ἀπὸ τοὺς André Ferretti τὸ 198712 καὶ Jean Marcel τὸ 198913 στὸν Καναδᾶ, καὶ ἕνα ὀγκῶδες ἱστορικὸ μυθιστόρημα στὴ γερμανικὴ ἀπὸ τὸν Arnulf Zitelmann τὸ 1989.14
Ἡ Ὑπατία τοῦ φεμινισμοῦ
Ὁ μῦθος τῆς Ὑπατίας δὲν ἔχει παύσει νὰ ἐξελίσσεται. Σὲ μία μάλιστα ἀπὸ τὶς πιὸ πρόσφατες ἐκδοχὲς τοῦ μύθου, ἡ Ὑπατία δὲν ἐκπροσωπεῖ πλέον μόνο τὸ ἀδάμαστο πνεῦμα, τὶς ἑλληνικὲς ἀξίες, τὸν ὀρθὸ λόγο καὶ τὴν ἐπιστήμη, ἀλλὰ ἀνάγεται καὶ σὲ σύμβολο… φεμινιστικό! Ἔχουν ἐμφανισθεῖ ἀκόμη καὶ φεμινιστικὰ περιοδικὰ ποὺ φέρουν τὸ ὄνομά της, ἕνα στὴν Ἑλλάδα καὶ ἕνα ἐκδιδόμενο στὸ Πανεπιστήμιο τῆς Indiana.
Τὸ τελευταῖο αὐτὸ περιοδικὸ φιλοξένησε στὸ τέταρτο τεῦχός του τὸ 1989 μία ἐγκωμιαστικὴ λογοτεχνικὴ ἐπανεπεξεργασία τοῦ μύθου τῆς Ὑπατίας ἀπὸ τὴ φεμινίστρια ποιήτρια καὶ μυθιστοριογράφο Ursula Molinaro.15 Στὸ εἰσαγωγικὸ κείμενο διαβάζουμε ὅτι «ἡ βάναυση δολοφονία τῆς φημισμένης φιλοσόφου Ὑπατίας ἀπὸ ἕναν ὄχλο χριστιανῶν στὴν Ἀλεξάνδρεια τὸ 415 μ.Χ. σηματοδοτεῖ τὸ τέλος μιᾶς ἐποχῆς κατὰ τὴν ὁποία οἱ γυναῖκες ἐκτιμῶνταν ἀκόμη γιὰ τὸ μυαλὸ ποὺ ὑπάρχει κάτω ἀπὸ τὰ μαλλιά τους». Τὸ λογοτεχνικὸ κείμενο ἀποτελεῖ ἴσως τὸ ἀποκορύφωμα τῆς πιὸ ὠμῆς παραποίησης τῆς ἱστορικῆς ἀλήθειας. Σὲ αὐτὸ ἡ Ὑπατία, ἡ ὁποία ἐξυμνεῖται στὶς πηγὲς ὡς ἄμεμπτη καὶ ἀπολαμβάνουσα καθολικὸ σεβασμὸ παρθένος, ἐμφανίζεται νὰ ἔχει ἀρχίσει ἤδη ἀπὸ τὴν ἐφηβική της ἡλικία νὰ ἐναλλάσσει ἐραστὲς μὲ ἰλιγγιώδεις ρυθμούς, καὶ κατόπιν νὰ ἔχει παντρευτεῖ τὸν φιλόσοφο Ἰσίδωρο, ὁ ὁποῖος βρέθηκε ἀναγκασμένος νὰ ἀνέχεται τὶς πολλὲς ἐξωσυζυγικὲς περιπέτειες τῆς συζύγου του. Ὅταν ὁ πατέρας της μαθηματικὸς Θέων, προειδοποιημένος ἀπὸ τὰ ἄστρα γιὰ τὸν ἐπερχόμενο τραγικὸ θάνατο τῆς κόρης του, τῆς προτείνει νὰ μετοικήσει στὴ Σικελία, ἡ Ὑπατία, ἀνώτερη ἡ ἴδια καὶ ἀπὸ τὸν πατέρα της καὶ ἀπὸ τὸν σύζυγό της, ἀρνεῖται, συναισθανόμενη ὅτι ἔσβηνε πλέον ἡ ἐποχὴ κατὰ τὴν ὁποία οἱ γυναῖκες εἶχαν τὸ δικαίωμα νὰ σκέπτονται ἐλεύθερα, ἀλλὰ καὶ μὴν ἐπιθυμώντας νὰ ἀφήσει τὸν τότε ἐραστή της, τὸν ἔπαρχο Ὀρέστη… Ἀκολουθεῖ μία ἀναφορὰ στὴ σύγκρουση τῆς Ὑπατίας μὲ τὸν χριστιανισμὸ καὶ μία περιγραφὴ τῆς δολοφονίας της, καὶ τέλος ἡ Molinaro κλείνει συμπεραίνοντας ὅτι αὐτὴ ἐπρόκειτο νὰ εἶναι ἡ μοῖρα τῶν γυναικῶν στὴ χριστιανικὴ ἐποχή, στὴν ὁποία ἡ Ὑπατία «δὲν εἶχε τὴν παραμικρὴ ἐπιθυμία νὰ ζήσει»…
Ἀπὸ τὸ χθὲς στὸ σήμερα…
Ὅπως διαπιστώνουμε ἀπὸ τὴν προηγηθεῖσα ἀναφορὰ στὴ γένεση καὶ ἐξέλιξη τοῦ μύθου τῆς Ὑπατίας, οἱ περισσότεροι ἀπὸ τοὺς συγγραφεῖς ποὺ μνημονεύουν τὴν Ὑπατία δὲν καταβάλλουν τὴν παραμικρὴ προσπάθεια νὰ φανοῦν πιστοὶ πρὸς τὴν ἱστορικὴ ἀλήθεια· καὶ τοῦτο εἶναι ἀπολύτως φυσικό, ἀφ’ ἧς στιγμῆς ἡ Ὑπατία ἔπαυσε νὰ εἶναι μία ἱστορικὴ προσωπικότητα καὶ ἔγινε ἕνα σύμβολο, στὸ ὁποῖο ὁ καθένας μποροῦσε νὰ δεῖ σχεδὸν ὁτιδήποτε.
Ἔτσι, ἡ Ὑπατία τοῦ Toland δὲν ἦταν παρὰ μία προτεσταντικὴ καταγγελία τῶν αὐθαιρεσιῶν τοῦ καθολικοῦ κλήρου. Ἡ Ὑπατία τοῦ Βολταίρου, καὶ γενικώτερα τοῦ Διαφωτισμοῦ, εἶναι τὸ σύμβολο τῆς ἀντίστασης τοῦ ὀρθοῦ λόγου ἐνάντια στὴ θύελλα τοῦ χριστιανικοῦ δογματισμοῦ καὶ σκοταδισμοῦ. Ἡ Ὑπατία τῆς ρομαντικῆς λογοτεχνίας τῶν ἱστορικῶν μυθιστορημάτων εἶναι μία ὡραιοτάτη, ἄμωμος παρθένος, ρομαντικὴ ἐκπρόσωπος μιᾶς ἐποχῆς ποὺ σβήνει. Ἡ Ὑπατία τοῦ φεμινισμοῦ εἶναι μία γυναῖκα-σύμβολο, μία πρωτοπόρος φεμινίστρια μὲ ἐλευθεριάζοντα βίο, ποὺ πέφτει θῦμα τοῦ ἀνδροκρατούμενου κατεστημένου, ποὺ δὲν μποροῦσε νὰ τὴν ἀνεχθεῖ. Ἡ Ὑπατία τῶν ἀρχαιολατρῶν εἶναι μία ἁπτὴ ἀπόδειξη τῆς σύγκρουσης χριστιανισμοῦ καὶ ἑλληνισμοῦ. Καὶ βεβαίως δὲν μποροῦμε νὰ μὴ διερωτηθοῦμε τί κοινὸ ὑπάρχει σὲ ὅλες αὐτὲς τῆς Ὑπατίες…
Ἡ Ὑπατία τῆς πρόσφατης ταινίας δανείζεται πολλὰ ἀπὸ τὰ γνωστὰ μοτίβα, προσαρμόζοντάς τα βεβαίως στὸ πνεῦμα τῆς ἐποχῆς μας. Ἡ Ὑπατία εἶναι ἕνας ἄνθρωπος τῆς ἐπιστήμης, ἀγνωστικίστρια ἢ ἀκόμη καὶ ἀνοικτὰ ἄθεη, ποὺ ἔχει μάθει νὰ ὑπηρετεῖ τὴν ἀλήθεια τῆς ἐπιστήμης καὶ τῆς φιλοσοφικῆς ἀναζήτησης μᾶλλον, παρὰ τὶς θρησκεῖες μὲ τά «παραμύθια» τους καὶ τὰ μισαλλόδοξα κηρύγματά τους. Τὴ στιγμὴ ἀκριβῶς ποὺ συλλαμβάνει τὴν ἀλήθεια γιὰ τὴν περιφορὰ τῆς γῆς γύρω ἀπὸ τὸν ἥλιο καὶ τὶς τροχιὲς τῆς κινήσεως τῶν οὐρανίων σωμάτων –σύλληψη ποὺ θὰ τὴν ἔφερνε περισσότερα ἀπὸ χίλια χρόνια μπροστὰ ἀπὸ τὴν ἐποχή της–, ἡ Ὑπατία πέφτει ἄγρια δολοφονημένη ἀπὸ φανατικοὺς χριστιανούς, γινόμενη τὸ ἐξιλαστήριο θῦμα σὲ συγκρούσεις, φανατισμοὺς καὶ ἀντιπαραθέσεις ποὺ μοιάζουν ἀπίστευτα μικρὲς μπροστὰ στὸ μεγαλεῖο τῆς ἀδικοχαμένης φιλοσόφου.
Ἀνακρίβειες καὶ σκοπιμότητες
Μὲ δεδομένο τὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο εἴδαμε ὅτι ἔχει προσεγγισθεῖ τὸ θέμα τῆς Ὑπατίας κατὰ καιρούς, εἶναι λογικὸ καὶ ἀναμενόμενο ἡ κοινὴ εἰκόνα ποὺ ἔχουμε σχηματίσει γι’ αὐτὴν νὰ εἶναι οὕτως ἢ ἄλλως γεμάτη ἀπὸ κάθε λογῆς ἀνακρίβειες.
Ἕνα παράδειγμα τέτοιας ἀνακρίβειας εἶναι τὸ ἑξῆς: Στὴ σκέψη τῶν περισσοτέρων, ἡ Ὑπατία ποὺ ἔπεσε δολοφονημένη ἀπὸ τὸν χριστιανικὸ ὄχλο ἦταν σὺν τοῖς ἄλλοις μία πανέμορφη γυναῖκα στὸ ἄνθος τῆς ἡλικίας της, «τὸ πνεῦμα τοῦ Πλάτωνος καὶ τὸ σῶμα τῆς Ἀφροδίτης», ὅπως τὴν εἶδε ὁ Leconte de Lisle. Οἱ περισσότεροι φαντάζονται τὴν Ὑπατία νὰ δολοφονεῖται περὶ τὴν ἡλικία τῶν εἴκοσι πέντε ἐτῶν, ὅπως ἀκριβῶς τὸ θέλησε ὁ Kingsley. Ἂν ὅμως βροῦμε τὸ θάρρος νὰ κοιτάξουμε τὰ πράγματα χωρὶς τὸ παραμορφωτικὸ κάτοπτρο τοῦ μύθου, καὶ βάλουμε κάτω τὶς χρονολογίες ποὺ γνωρίζουμε, θὰ διαπιστώσουμε πόσο μακριὰ βρίσκεται αὐτὴ ἡ κοινὴ ἀντίληψη ἀπὸ τὴν πραγματικότητα:16 Ἡ Ὑπατία δολοφονήθηκε τὸ 415 μ.Χ.· ἂν ἦταν τότε εἴκοσι πέντε ἐτῶν, ὅπως τὸ θέλει ἡ κοινὴ ἀντίληψη, τότε θὰ εἶχε γεννηθεῖ περὶ τὸ 390· περὶ τὸ 390, ὅμως, ἡ Ὑπατία ἦταν διδάσκαλος τοῦ Συνεσίου καὶ εἶχε ἤδη τὴ φήμη σπουδαίας διδασκάλου τῆς φιλοσοφίας· μὲ δεδομένο ὅτι εἶχε ἤδη ἀποκτήσει φήμη, φαίνεται μᾶλλον ἀπίθανο νὰ ἦταν μόνο εἴκοσι πέντε ἐτῶν ἀκόμη καὶ τότε, τὸ 390 – πόσῳ μᾶλλον ἄλλα εἴκοσι πέντε χρόνια ἀργότερα, τὸ 415! Αὐτὰ λέει ἡ κοινὴ λογική. Καὶ σὰν νὰ μὴν ἔφθαναν αὐτά, εἰς ἐπικουρίαν τῆς κοινῆς λογικῆς ἔχουμε καὶ τὴ μαρτυρία τοῦ Ἰωάννη Μαλάλα ὅτι τὴ στιγμὴ τῆς δολοφονίας της ἡ Ὑπατία ἦταν «παλαιὰ γυνή», δηλαδὴ ἡλικιωμένη!17 Αὐτὰ βεβαίως ἰσχύουν γιὰ τὴν Ὑπατία τῆς ἱστορίας· διότι ἡ Ὑπατία τοῦ μύθου, ἡ Ὑπατία ὡς σύμβολο, ἔπρεπε ὁπωσδήποτε νὰ εἶναι εἴκοσι πέντε ἐτῶν… Καὶ αὐτὴ εἶναι μόνο μία ἀπὸ τὶς ἀναρίθμητες ἀνακρίβειες τοῦ μύθου τῆς Ὑπατίας.
Ἔτσι καὶ ἡ πρόσφατη ταινία γιὰ τὴν Ὑπατία ἔχει πολλὲς ἀνακρίβειες. Μερικὲς τέτοιες ἀνακρίβειες εἶναι οἱ καινοτόμες ἐπιστημονικὲς συλλήψεις τῆς Ὑπατίας, ἡ παρουσία τῆς Ὑπατίας στὸ Σαραπεῖο, ὁ τρόπος καταστροφῆς τοῦ Σαραπείου,18 τὰ περὶ τὸν θάνατο τοῦ πατέρα τῆς Ὑπατίας Θέωνα, τὰ σχετικὰ μὲ τὸν τρόπο ἀνάρρησης τοῦ Κυρίλλου στὸν πατριαρχικὸ θρόνο τῆς Ἀλεξανδρείας, τὸ ἐπεισόδιο μὲ τοὺς Ἰουδαίους στὸ θέατρο, τὸ μισογυνικὸ παραλήρημα τοῦ Κυρίλλου, τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Συνέσιος ἐμφανίζεται νὰ βρίσκεται στὴν Ἀλεξάνδρεια τὴ στιγμὴ τῆς δολοφονίας τῆς Ὑπατίας, ἐνῷ αὐτὸς στὴν πραγματικότητα δὲν βρισκόταν στὴ ζωή, κ.ἄ.
Δὲν εἶναι ὅμως τόσο οἱ ἐπιμέρους ἀνακρίβειες αὐτὲς ποὺ μπορεῖ νὰ ἐνοχλήσουν στὴ συγκεκριμένη ταινία – ἀνακρίβειες οὕτως ἢ ἄλλως πολὺ μικρότερες σὲ σχέση μὲ προηγούμενες προσεγγίσεις· εἶναι μᾶλλον τὸ εὐρύτερο πνεῦμα ποὺ διέπει τὴν ὅλη προσέγγιση, ὁ τρόπος φερ’ εἰπεῖν μὲ τὸν ὁποῖο ἐμφανίζονται οἱ χριστιανοί, περίπου ἀνάλογος μὲ τὴν εἰκόνα τῶν φανατισμένων μουσουλμάνων φονταμενταλιστῶν τῆς ἐποχῆς μας· ὅσο γιὰ τὸν Κύριλλο Ἀλεξανδρείας, ἐμφανίζεται μὲ τὸν τρόπο ἀκριβῶς μὲ τὸν ὁποῖο θὰ παριστανόταν στὴ μεγάλη ὀθόνη ἕνας Ὀσάμα Μπὶν Λάντεν…
Συμπεράσματα – Προβληματισμοί
Γενικά, τὸ πρόβλημα σὲ ὅλες γενικὰ τὶς προσεγγίσεις τῆς Ὑπατίας δὲν ἔγκειται τόσο στὶς ἐπιμέρους ἀνακρίβειες, ὅσο σὲ αὐτὸ τοῦτο τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ Ὑπατία χρησιμοποιήθηκε ὡς σύμβολο στὸ πλαίσιο τῆς ἀντιχριστιανικῆς πολεμικῆς. Καὶ ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ ἡ Ὑπατία ἔπαυσε, ὅπως ἤδη σημειώσαμε, νὰ εἶναι μία ἱστορικὴ προσωπικότητα καὶ ἔγινε ἕνα σύμβολο, ὁ καθένας μποροῦσε νὰ δεῖ σὲ αὐτὴν σχεδὸν ὁτιδήποτε, ἀνάλογα μὲ τὰ παραμορφωτικὰ γυαλιὰ ποὺ θὰ ἐπέλεγε νὰ φορέσει, μὲ ἕναν ὅμως πάντα κοινὸ παρονομαστή: τὴν ἀντιχριστιανικὴ πολεμική.
Στὴν πραγματικότητα, ἡ ἱστορία τῆς Ὑπατίας, ὅπως συνήθως προβάλλεται, δὲν εἶναι τίποτε περισσότερο ἀπὸ ἕναν ἐπιμελῶς καλλιεργημένο μῦθο. Πράγματι, ἡ μελέτη τῶν πηγῶν ποὺ μᾶς παραδίδουν τὴν ἱστορία τῆς Ὑπατίας ἀνατρέπει ἄρδην τὴν εἰκόνα ποὺ συνήθως ἔχουμε γιὰ τὴ δολοφονημένη φιλόσοφο. Πρῶτ’ ἀπ’ ὅλα, ἂν δοῦμε συγκριτικὰ τὶς χριστιανικὲς καὶ τὶς ἐθνικὲς πηγές, θὰ περιμέναμε ἴσως οἱ ἐθνικοὶ νὰ ἐκθειάζουν τὴν Ὑπατία καὶ οἱ χριστιανοὶ νὰ προσπαθοῦν ἀμήχανα νὰ μειώσουν τὴν ἀξία της· στὴν πραγματικότητα, οἱ χριστιανικὲς πηγὲς εἶναι αὐτὲς ποὺ ἐκθειάζουν τὴν Ὑπατία, ἐνῷ ὁ ἐθνικὸς Δαμάσκιος, ἡ μόνη ἐθνικὴ πηγὴ ποὺ τὴ μνημονεύει, δὲν κρύβει τὴν περιφρόνησή του γι’ αὐτήν… Ὅσο γιὰ τὸν κύκλο τῆς Ὑπατίας, γνωρίζουμε ἀπὸ τὶς πηγὲς ὅτι ἦταν κατὰ βάσιν χριστιανικός. Καὶ γενικά, δὲν ἔχουμε τὴν παραμικρὴ ἔνδειξη στὶς πηγὲς ὅτι στὴ σύγκρουση χριστιανισμοῦ καὶ παγανισμοῦ ἡ Ὑπατία βρισκόταν στὸ στρατόπεδο τοῦ παγανισμοῦ! Καὶ ὄχι μόνο αὐτό, ἀλλὰ ἔχουμε βάσιμους λόγους νὰ συμπεράνουμε ὅτι βρισκόταν πλησιέστερα στὸν χριστιανισμὸ παρὰ στὸν παγανισμό! Ὅσο ἀνατρεπτικὸ καὶ ἂν φαίνεται αὐτό, οἱ πηγὲς ὄχι μόνο δὲν ἐμφανίζουν τὴν Ὑπατία ἐκπρόσωπο τοῦ παγανιστικοῦ κόσμου, ἀλλὰ ὁδηγοῦν πολὺ πιὸ εὔκολα στὸ συμπέρασμα ὅτι ἡ ἀδικοχαμένη φιλόσοφος ἔπεσε θῦμα μιᾶς… ἐνδοχριστιανικῆς διαμάχης! Αὐτὰ βεβαίως τὰ παραθέτουμε ἁπλῶς ἐπιγραμματικὰ ἐδῶ, ἐπιφυλασσόμενοι νὰ ἀφιερώσουμε σύντομα εἰδικὴ μελέτη στὴν ἀνασκευὴ τοῦ μύθου τῆς Ὑπατίας, ὅπου ὅλα τὰ παραπάνω θὰ ἀναλύονται καὶ θὰ τεκμηριώνονται ἐνδελεχῶς.
Πέρα ἀπὸ τὰ παραπάνω, στὰ ὁποῖα ἐπιφυλασσόμαστε νὰ ἐπανέλθουμε, ἡ πρόσφατη συζήτηση μὲ ἀφορμὴ τὴν κινηματογραφικὴ παραγωγὴ γιὰ τὴν Ὑπατία γεννᾷ καὶ ἄλλες σκέψεις. Μία παρατήρηση ποὺ δὲν πρέπει νὰ παραλείψουμε νὰ κάνουμε, ἔστω καὶ παρεμπιπτόντως, εἶναι ὅτι ἡ ἐπίμαχη ταινία γιὰ τὴν Ὑπατία ἀρκεῖ, γιὰ νὰ βάλει σὲ δεύτερες σκέψεις ὅσους φρονοῦν ὅτι οἱ θεωρίες περὶ σύγκρουσης ἐπιστήμης καὶ θρησκείας ἀνήκουν στὸ παρελθόν…
Ἕνα τελευταῖο, ἐντελῶς βασικὸ συμπέρασμα ποὺ θὰ μπορούσαμε νὰ βγάλουμε εἶναι τὸ ἑξῆς: Εἴδαμε σὲ αὐτὸ τὸ ἄρθρο, ἔστω ἐπιγραμματικά, τὴ διαρκῆ παρουσία τῆς Ὑπατίας ὡς συμβόλου στὸ πλαίσιο τῆς ἀντιχριστιανικῆς πολεμικῆς ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ Διαφωτισμοῦ καὶ ἐντεῦθεν. Ὅταν λοιπὸν σήμερα κυκλοφορεῖ μιὰ κινηματογραφικὴ παραγωγὴ γιὰ τὴν Ὑπατία, καὶ ἐμεῖς πιστεύουμε ὅτι βρισκόμαστε ἀντιμέτωποι μὲ μιά «νέα» ἐπίθεση καὶ διερωτώμαστε ποιὰ εἶναι αὐτὴ ἡ Ὑπατία, τότε φαίνεται ὅτι δὲν θὰ ἔπρεπε νὰ μεμφόμαστε τόσο τὴν ἐντρέχεια τῶν πολεμίων τῆς Ἐκκλησίας, ὅσο τὴ δική μας ὀλιγωρία καὶ ἄγνοια…
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
- Margaret Alic, Hypatia’s heritage. A history of women in science from Antiquity through the nineteenth century, Beacon Press, Boston 1986. Τὸ βιβλίο τῆς Alic ἔχει ἤδη μεταφρασθεῖ στὴ γερμανική (Hypatias Töchter. Der verleugnete Anteil der Frauen an der Naturwissenschaft, Unionsverlag, übersetz. Rita Peterli, Zürich 1987 καὶ 1991) καὶ τὴ σουηδική (Arvet efter Hypatia. Ηistorien om kvinnliga forskare fran Antiken till det sena artonhundratalet, Alfabeta Bokforlag, Stockholm 1989).
- Margaret Alic, ὅ.π., σελ. 41.
- Μέχρι πρὶν ἀπὸ μερικὰ χρόνια, ὅποιος ἐπιθυμοῦσε νὰ παρακολουθήσει τὴ διαμόρφωση τοῦ μύθου τῆς Ὑπατίας στὴ νεώτερη γραμματεία ἦταν ὑποχρεωμένος νὰ ἀνατρέξει σὲ μία ξεπερασμένη μελέτη τοῦ Johann Rudolf Asmus, γραμμένη στὶς ἀρχὲς τοῦ εἰκοστοῦ αἰῶνα καὶ ἐλλιπῆ ἀκόμη καὶ γιὰ τὴν ἐποχή της [Johann Rudolf Asmus, »Hypatia in Tradition und Dichtung«, Studien zur vergleichenden Literaturgeschichte 7 (1907), σελ. 11-44]. Σήμερα ὅμως ἔχουμε μία πραγματικὰ σύγχρονη ἐπισκόπηση τῆς διαμόρφωσης τοῦ μύθου τῆς Ὑπατίας σὲ μία ἐξαιρετικὴ μονογραφία ἀφιερωμένη στὴν Ὑπατία, ἐκπονηθεῖσα ἀπὸ τὴ Maria Dzielska [Hypatia of Alexandria, transl. by F. Lyra, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts / London 1995 (Hypatia y Aleksandrii, Nakladem Uniwersytetu Jagiellonskiego, Krakow 1993)].
- Voltaire, Mélanges, Bibliothèque de la Pléiade 152, Paris 1961, σελ. 1104 καὶ 1108· Oeuvres complètes de Voltaire, VII, Dictionnaire philosophique, Paris 1835, σελ. 700-701.
- Edward Gibbon, The history of the decline and fall of the Roman empire, ed. J. B. Bury, vol. 5, Methuen & Co., London 1898, σελ. 109.
- Maria Dzielska, Hypatia of Alexandria, σελ. 4.
- Oeuvres de Leconte de Lisle, Poèmes antiques, Paris 1897, σελ. 97.
- ὅ.π., σελ. 275-289.
- Charles Kingsley, Hypatia, or New foes with an old face, 2 vols, ed. Mabel Goddart, New York 1929.
- Maurice Barrès, Sous l’oeil des barbares, Paris 19042.
- Mario Luzi, Libro di Ipazia καὶ Il messagero, Biblioteca universale Rizzoli, Milano 1978.
- André Ferretti, Rennaisance en Paganie, Montreal 1987.
- Jean Marcel, Hypatie, ou, La fin des dieux, Lemeac, Montreal 1989.
- Arnulf Zitelmann, Hypatia. Roman, Beltz & Gelberg, Weinheim und Basel 1989.
- Ursula Molinaro, “A Christian martyr in reverse: Hypatia, 370-415 A.D.”, Hypatia. A Journal of Feminist Philosophy 4 (1989), σελ. 6-8.
- Πάνω σὲ αὐτὸ τὸ θέμα ἔχουν γραφεῖ μέχρι καὶ εἰδικὲς μελέτες. Βλ. γιὰ παράδειγμα R. J. Penella, “When was Hypatia born?”, Historia 33 (1984), σελ. 126-128.
- Ἰωάννου Μαλάλα, Χρονογραφία, ed. L. Dindorf, 359.12-15: «Κατ’ ἐκεῖνον δὲ τὸν καιρὸν παρρησίαν λαβόντες ὑπὸ τοῦ ἐπισκόπου οἱ Ἀλεξανδρεῖς ἔκαυσαν φρυγάνοις αὐθεντήσαντες Ὑπατίαν τὴν περιβόητον φιλόσοφον, περὶ ἧς μεγάλα ἐφέρετο· ἦν δὲ παλαιὰ γυνή».
- Γιὰ τὸ θέμα τῆς καταστροφῆς τοῦ Σαραπείου βλ. δύο ἄρθρα τοῦ γράφοντος δημοσιευμένα στὶς σελίδες τῶν Ἀκτίνων: α) «Ἡ καταστροφὴ τοῦ Σαραπείου. Μέρος Α΄: Τὸ σκηνικό», Ἀκτῖνες 632 (Ἰούνιος 2002), σελ. 197-202 καὶ β) «Ἡ καταστροφὴ τοῦ Σαραπείου. Μέρος Β΄: Τὰ γεγονότα», Ἀκτῖνες 633 (Ἰούλιος-Σεπτέμβριος 2002), σελ. 228-234.
ΙΩΑΝΝΗ Κ. ΤΣΕΝΤΟΥ
Πηγή: Ἀκτῖνες (2010) 137-146
Καλημέρα σας!
Σᾶς συγχαίρω, διά τήν τόσον ἐμπεριστατωμένην παράθεσιν στοιχείων!
Μέ τιμήν