Παράδοση και ανανέωση στην Ιεραποστολή


Συνέντευξη με τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Κένυας και Ειρηνουπόλεως, κ. Σεραφείμ σχετικά με την Παράδοση και την Ανανέωση στο χώρο της Ορθόδοξης Ιεραποστολής.

ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΗ

Ο χώρος της Ιεραποστολής ήταν και είναι ένας χώρος όπου κατεξοχήν οι έννοιες της παράδοσης και την ανανέωσης αποτελούν αντικείμενο διαρκούς επεξεργασίας. Ένας τέτοιος ιεραποστολικός χώρος, όπου η παράδοση συναντά ισχυρότατες τοπικές παραδόσεις και όπου η νέα ιεραποστολική μεθοδολογία είναι επίκαιρο αίτημα στα πλαίσια της εκκλησιαστική ανανέωσης, είναι η Αφρική.

Η Χριστιανική Φοιτητική Ένωση για να σχηματίσει και παρουσιάσει μια πιο τεκμηριωμένη άποψη για τον τρόπο που λειτουργούν οι έννοιες της παράδοσης και της ανανέωσης στην ήπειρο αυτή, ζήτησε τη γνώμη του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κένυας κ.κ. Σεραφείμ (Κυκκώτη), ο οποίος διακονεί στην περιοχή αυτή. Για την ολοπρόθυμη συμβολή του στην πληρέστερη παρουσίαση του θέματος αυτού, θέλουμε να ευχαριστήσουμε τον Σεβασμιότατο και να του ευχηθούμε κάθε ευλογία στο ιεραποστολικό και ποιμαντικό του έργο.

«Χριστιανική Φοιτητική Ένωση»: Ποια είναι η έννοια της Παραδόσεως στον εκκλησιαστικό χώρο;

«Σεβ. Σεραφείμ»: Η έννοια της Παραδόσεως στην Εκκλησία έχει πάντοτε περιεχόμενο χριστολογικό και χαρακτήρα σωτηριολογικό. Είναι η παρακαταθήκη της πίστεως, το περιεχόμενο δηλαδή της χριστιανικής διδασκαλίας που αναφέρεται στην σωτηρία των ανθρώπων. Η Παράδοση της Εκκλησίας είναι το περιεχόμενο της διδασκαλίας της Αγίας Γραφής και των αγίων Πατέρων.

«Χ.Φ.Ε.»: Τι σημαίνει ανανέωση στην Εκκλησία;

«Σεβ. Σεραφείμ»: Όταν μιλάμε για ανανέωση στον εκκλησιαστικό χώρο αναφερόμαστε στη νέα δυνατότητα που μας προσφέρει η αγάπη του Θεού με την ενανθρώπιση του Υιού και Λόγου του Θεού να γίνουμε μέτοχοι αυτής της νέας δημιουργίας. Και αυτό επιτυγχάνεται με τη συμμετοχή μας στην ευχαριστιακή ζωή της Εκκλησίας μας.

Ασφαλώς, η έμφαση σε αυτή την θεολογική σημασία του όρου ανανέωση δεν αποκλείει και την εύρεση νέων μέσων μεταδόσεως της χριστιανικής διδασκαλίας εφόσον αυτά δεν γίνονται αφορμή σκανδαλισμού των πιστών. Γιατί, πάντοτε, για τις ενέργειές μας στο χώρο της Εκκλησίας κριτήριο πρέπει να αποτελεί η σωτηριολογική προοπτική και το κοινό πνευματικό όφελος των πιστών. Γι’ αυτό, η έννοια της Ανανέωσης στον χώρο της Εκκλησίας συνδέεται με την δυναμική εμμονή μας στην Παράδοση.

 

«Χ.Φ.Ε.»: Στην Αφρική, πώς κατανοούνται οι έννοιες της Παράδοσης και της Ανανέωσης;

«Σεβ. Σεραφείμ»: Δυστυχώς, στην Αφρική η σύγχυση που επικρατεί είναι μεγάλη. Oι έννοιες αυτές δεν κατανοούνται πάντα σύμφωνα με την ορθόδοξη προοπτική. Σε πολλές περιοχές της αφρικανικής ηπείρου το Ευαγγέλιο ακούστηκε για πρώτη φορά πρόσφατα ενώ συγχρόνως οι τοπικές λαϊκές παραδόσεις είναι πολύ ισχυρές στη συνείδηση των ανθρώπων. Έτσι, χρειάζεται χρόνος πολύς και ζωντανά πρότυπα βιώσεως των χριστιανικών αρετών καθώς και κατάλληλα πρόσωπα για το έργο της κατηχήσεως.

Βέβαια, οι τοπικές παραδόσεις, όταν δεν γίνονται εμπόδιο στο έργο της σωτηρίας των ανθρώπων, είναι σεβαστές. Προσπαθούμε, όμως, να τους δώσουμε περιεχόμενο χριστοκεντρικό και χαρακτήρα σωτηριολογικό. Διαφορετικά, και κυρίως όταν απουσιάζει η υπεύθυνη με αυτοθυσία χριστιανική κατήχηση, αντιμετωπίζουμε τα ίδια προβλήματα που αντιμετώπιζαν και οι Απόστολοι στις ιεραποστολικές περιοδείες τους, όταν, δηλαδή, οι πρώτοι χριστιανοί συνέχεαν τις παραδόσεις και τα εντάλματα των ανθρώπων με τη διαστρέβλωση της Παραδόσεως της Εκκλησίας δημιουργώντας σχήματα και αιρέσεις.

Πάντως, είναι πολύ σημαντικό το ότι άνθρωποι από όλα τα κοινωνικά στρώματα θεωρούν πολύ σπουδαίο το να πιστεύουν στον Χριστιανικό Θεό. Βέβαια, υπάρχουν κι αυτοί, οι οποίοι, λόγω της μεγάλης φτώχειας που επικρατεί, ακολουθούν τους ιεραποστόλους για να εξασφαλίσουν τα προς το ζην. Ωστόσο, παρά το πλήθος των προβλημάτων, βρισκόμαστε σε ένα στάδιο μεταβατικό με πολλές προοπτικές για το μέλλον.

«Χ.Φ.Ε.»: Ποιες, ενδεικτικά, είναι αυτές οι προοπτικές; Τι συγκεκριμένα προσδοκάτε;

«Σεβ. Σεραφείμ»: Αυτό που κυρίως προσδοκούμε στον χώρο της Ιεραποστολής είναι η πιο έντονη και ζωντανή παρουσία του Ιησού Χριστού στις καρδιές μας και σε όλη τη ζωή μας για να γίνουμε ζωντανοί μάρτυρες του Ευαγγελικού μηνύματος. Πέρα από αυτό, καταβάλλουμε προσπάθειες για τη συγγραφή μεταφράσεων στις τοπικές διαλέκτους της Αγίας Γραφής, σημαντικών πατερικών και κυρίως λειτουργικών κειμένων. Ακόμη, η δημιουργία μοναστικών κέντρων και η ενθάρρυνση περισσότερων αδελφών μας από τις παραδοσιακά ορθόδοξες χώρες να μας συμπαρασταθούν στο Ιεραποστολικό μας έργο είναι μέρος της ανανεώσεως που χρειαζόμαστε σήμερα.

«Χ.Φ.Ε.»: Ποιο είναι το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Εκκλησία της Αφρικής;

«Σεβ. Σεραφείμ»: Το σημαντικότερο, από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι το οικονομικό. O κόσμος εδώ δυσκολεύεται να επιβιώσει. Δύσκολα βρίσκεις ρούχα, δύσκολα παπούτσια, δύσκολα φαγητό. Πολλές φορές οι άνθρωποι αδυνατούν να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο γιατί δεν έχουν χρήματα για τα δίδακτρα. Πολλοί, όταν αρρωστήσουν, πεθαίνουν αβοήθητοι διότι δεν έχουν χρήματα για να πληρώσουν την ιατρική περίθαλψη.

Η Εκκλησία, χωρίς να διατρέχει τον κίνδυνο να μετατραπεί σ’ έναν κοινωνικό οργανισμό, οφείλει να ενδιαφερθεί για τα προβλήματα αυτά. Έτσι, προσπαθούμε να βρούμε τρόπους ώστε ο πληθυσμός να γίνει οικονομικά αυτάρκης. Μεριμνούμε και για την βελτίωση των μέσων παραγωγής.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν χρειαζόμαστε τη συνδρομή, πνευματική και υλική, από τους Oρθοδόξους αδελφούς μας, για τους οποίους ο Θεός επέτρεψε στις χώρες τους να ευημερούν. Με την ελάχιστη προσφορά της αγάπης τους μπορούν να προσφέρουν στους Αφρικανούς αδελφούς κάτι για να λιγοστέψει ο πόνος στην αφρικανική ήπειρο.

Άλλωστε, αυτό που βλέπουμε στις επιστολές του Απόστολου Παύλου ότι συνέβαινε στους πρώτους χριστιανούς είναι αυτό που αποτελεί κριτήριο για να αξιολογήσουμε τους εαυτούς μας ως τα εκλεκτά μέλη της Αποστολικής Εκκλησίας που συνεχίζουν το θεάρεστο έργο της φιλανθρωπίας των πρώτων χριστιανών. Γιατί, η έννοια της ανανέωσης στον χώρο της Εκκλησίας, και κατά συνέπεια στο χώρο της Ιεραποστολής, δεν σημαίνει την υιοθέτηση νέων πραγμάτων, αλλά την εκ μέρους μας επανάληψη της ζωής των μεγάλων αγίων της Εκκλησίας μας, την ολοκληρωτική συμμετοχή μας στη ζωή του Ιησού Χριστού.